Ján Steinhübel pôsobí na Historickom ústave Slovenskej akadémie vied
a patrí medzi popredných slovenských medievistov. Jeho najznámejšou prácou
je monografia Nitrianske kniežatstvo, zaoberá sa dejinami strednej Európy
včasného stredoveku.
Čo pre Vás znamená termín dejiny?
Dejiny
sú príbeh a vývoj, dejiny sú osud a stratégia.
Čo pod tým máme rozumieť?
Dejiny
sú nielen príbeh ale predovšetkým vývoj, presnejšie nie sú len sled mnohých
rýchlych, ľahko pochopiteľných a rečou, písmom a obrazom dobre
uchopiteľných príbehov, ale dejiny sú predovšetkým jedna ucelená, pomalá,
zdĺhavá, nenápadná, rozumom namáhavo pochopiteľná a pojmami ťažko
uchopiteľná evolúcia. Dejiny sú nielen osud ale predovšetkým stratégia. Väčšina
ľudí (vrátane historikov) žije osudovo čiže tradične a hlavne
oportunisticky. Len máloktorí myslia a žijú strategicky. Tí sú však pre
civilizáciu určujúci a to bez ohľadu na ich malý počet a bez ohľadu
na to, či sú uznávaní alebo nie. Dobrá stratégia, ktorá je nutnou podmienkou
uplatnenia slobodnej vôle, vychádza z jasných a kvalitných postojov,
tie vyplývajú zo zložitej a presne vyskladanej architektúry všetkého
pochopeného, tá je skomprimovaná do spomienkového fraktálu našej podstaty. To
je náš základ. To sme my. Všetko ostatné je len pridaný (biologický,
ekonomický, kultúrny) servis. Toto všetko a všetko, čo z toho ďalej
vyplýva, zvládneme jedine filozoficky. Empíria tu veľmi nepomáha
a v archívoch to nenájdeme.
V čom spočíva spomínaná evolúcia?
Základom
ľudských dejín je pomalá, hlboko pod povrchom všakovakých (každodenných
i historických) príbehov utajená evolúcia ľudského myslenia
a chápania. Táto evolúcia smeruje od neslobody k slobode.
Najvýznamnejším výsledkom ľudských dejín je sloboda, presnejšie vnútorná
sloboda človeka, nezávislá na vonkajších podmienkach. Je netradičná, lebo nie
je závislá na tradíciách. Slobode sa treba tvrdo učiť a to za cenu malých
a veľkých, mnoho krát opakovaných, stále tých istých omylov.
V čom vidíte význam slobody pre človeka?
Neslobodná
a nechápajúca myseľ plodí omyly a dôsledky omylov bolia. Obyčajne až
bolesť berieme vážne a až pod jej tlakom sme ochotní zamyslieť sa nad
vlastnými chybami a vlastnou hlúposťou. V tom lepšom ale omnoho
zriedkavejšom prípade sa zamýšľame dobrovoľne a včas. Vtedy sa môžeme
mnohým chybám vyhnúť. Bolesti sa však ani v tomto prípade nezbavíme,
pretože myslieť bolí. Preto sú dejiny plné bolesti. Až konečne začneme uvažovať
(a to nielen nad blbosťami), máme nádej, že niečo aj pochopíme. To všetko sa
deje v čase čiže v dejinách. Dejiny sú teda učiteľkou života. Času
máme dosť a s ním aj dlhé dejiny. Hlavne tie, ktoré máme ešte pred
sebou.
Môže historik hovoriť o osude?
Rodíme sa a umierame preto, lebo
musíme, nie preto lebo chceme. Náš život a naša smrť sú vynútené. Osud je
silne vyšliapaná cesta, spomienková sieť dedičných protokolov, uložená do
genetiky a do tradícií. Je to hlas predkov. Osud je protokol všetkých
protokolov. Má svoje výhody (dobre známa usporiadanosť, istota, zotrvačnosť)
a nevýhody (brzda, závislosť na predkoch a zastaraných tradíciách,
oportunizmus). Z osudu nás odkloní vôľa a stratégia. Vôľa postaví
obraz nového cieľa, novej budúcnosti, odlišnej od tej, ktorú nám ponúka osud.
Do hry vstupuje aj intelekt, pretože tento cieľ treba do detailu premyslieť.
Jeho usporiadanosť musí byť lepšia a výhodnejšia ako usporiadanosť osudu,
ináč je toto úsilie márne. Nová, silná a trpezlivo držaná predstava cieľa,
ktorý sa vymyká osudu, vyvolá napätie a následný pohyb novým smerom. Jasný
postoj a odvaha nám umožní prejsť cez nepohodlný prechodový stav. Kto
berie osud do vlastných rúk, musí mať jasnú stratégiu. Kto nemá stratégiu,
šliape osud.
Existuje niečo ako poslanie historika?
Historik,
tak ako každý vedec, ide za poznaním. Na tejto ceste stretáva rôzne prekážky
a pokušenia. História je objektívna veda, preto historik nesmie vo svojej
práci skĺznuť do ideologickej (napríklad nacionalistickej) zaujatosti.
Ideológia zjednocuje hlupákov. Ideológ je kráľom hlupákov. A kto by nechcel
byť kráľom? Kto odolá takémuto pokušeniu?
Ako historik včasného stredoveku máte blízko
k archeológii. Aký je vzťah histórie a archeológie?
Historikov
staroveku a včasného stredoveku trápi nedostatok písomných prameňov. Ako
prelomiť informačnú chudobu? Riešenie sa našlo. V zúfalstve sme vynašli
archeológiu. Povedali sme si, že dejiny vykopeme zo zeme. Aj keď tam nájdeme
len úlomky a zvyšky, niečo z nich určite vyčítame. Historik má veľké
oči, od archeológa čaká veľa. Napokon zisťuje, že aj dobrý archeológ je len
archeológ. Toto poznanie si však obozretne nechá pre seba. Obozretný historik
si archeológa nepohnevá, neberie mu dobrý pocit zo seba. Veď ho môže hocikedy
potrebovať, archeológ má viac peňazí na výskum a môže ho zobrať do
spoločného projektu.
Akú má archeológia budúcnosť?
Keď
historik prečíta starú listinu, vráti ju neporušenú naspäť. Keď archeológ skúma
staré pohrebisko, odkrýva a vyberá hroby, tým pohrebisko zničí.
Archeológia, okrem toho, že je drahá a má obmedzenú vypovedaciu schopnosť,
má ešte jednu veľkú nevýhodu. Je deštruktívna. Keď sa skupina netrpezlivých
bádateľov pred 200 rokmi potrebovala dostať do pyramídy, tak si pomohli
dynamitom. Z dnešného pohľadu je to hrozné barbarstvo. Niečo podobné sa však
deje aj dnes. Ako sa budú naši následníci o dvesto rokov dívať na dnešných
archeológov, ktorí všetko rozkopávajú (čiže ničia)? Čo budú robiť pri spomienke
na „zlatem prozářené“ Mikulčice v časoch Josefa Poulíka? Nebudú si trhať
vlasy na hlave? Rozkopeme (z pohľadu budúcich bádateľov zničíme)
nálezisko, ktoré by oni o dvesto rokov mohli preskúmať (zničiť) omnoho
jemnejšími metódami, oveľa efektívnejšie a ohľaduplnejšie? Takže kopať
alebo nekopať? Nahradiť archeológiu niečím iným? Ale čím?
Čím by ste ju nahradili?
Na
mantinely archeologického poznania vo všetkej tichosti prichádzajú aj samotní
archeológovia. Preto poniektorí z nich sa obracajú späť k histórii
a sú z nich historizujúci archeológovia. Archeologizujúci historik sa
len tak ľahko nenájde. Archeológ si zahistorizuje hocikedy, ale historik
nezačne len tak z ničoho nič kopať. Keď prepadne zúfalstvu, znova skúsi
šťastie u archeológov, či už náhodou niečo významné nevykopali, najlepšie
nejaký kostol alebo aspoň zvyšky opevnenia. A hlavne, či už zistili,
z ktorej doby to pochádza. Napokon potichu mávne rukou, vráti sa ku svojim
skúpym, dávno známym písomným prameňom a ďalej nad nimi uvažuje. Zavrie sa
pred svetom a trpezlivo čaká na nejaký nápad.
Písomné pramene včasného stredoveku sú už niekedy
notoricky známe a preto historik musí mať naozaj dobré nápady. Odkiaľ ich
beriete Vy?
Správny
nápad sa spája s neklamným pocitom – to je ono, práve mi to úplne
docvaklo. Sedí to pri pohľade z každej strany. Treba to len doladiť
a dať tomu štandardnú formu. Nápad zachytíme intuitívne. Intuitívne
vnímanie je značne neurčité, neostré, rozptýlené. Chytať nápad, to je hra
určitosti a neurčitosti. Rybár, ktorý ponára do vody udicu alebo sieť,
nevie, čo, kedy a či vôbec niečo v nej uviazne. Na prichádzajúci
nápad čakáme v neurčitosti ako lovec, ktorý si dopredu nič
s určitosťou nestanoví. Čo uloví, to dopredu nevie a nemá istotu, či
vôbec niečo uloví. Každý lov a každý úlovok je iný, každý je originálny.
Nápady lovíme. Lovec niekedy má a inokedy zas nemá „svoj deň“. Preto lov
často vzdá a odloží na vhodnejšiu dobu. Vedecká práca je veľkou
určitosťou, ktorá v sebe skrýva malú neurčitosť, čiže biele miesto, ktoré
treba zaplniť. Lovec nápadov je v presne opačnej situácii, loví malú
určitosť vo veľkej neurčitosti, tak ako rybár malú rybu vo veľkom mori. Vedec
usilovne pracuje. Je aktívny. Lovec sa neusiluje. Čaká. Je pasívny. Vie, že
pasivita je rovnocenná aktivite. Nič nemôže urýchliť. Môže len jedno. Nepokaziť
situáciu. Dobrý historik vie čakať.
Ktoré osobnosti historickej vedy Vás najviac
v minulosti formovali?
História
ma zaujíma už od detstva. V roku 1972 vyšiel český preklad knihy
„Al-Mukaddima“ od arabského historika Ibn Chaldúna, ktorý žil v 14. storočí.
Táto kniha ma vtedy dokázala strhnúť. Ibn Chaldún sa rozpísal
o podmienkach ľudskej civilizácie, o národoch, o kráľovskej
moci, o živote v mestách, o beduínoch a dospel
k pozoruhodným zovšeobecňujúcim záverom. Zdôraznil, že nič netrvá večne;
všetko má svoj vznik, vzostup a vrchol, potom úpadok a zánik. Písal
o zákonitostiach, ktoré tento proces určujú. Akonáhle sa objavia znaky
úpadku, zánik je neodvratný. Ibn Chaldún ukázal, že vrcholom historikovej práce
je teória dejín, postavená na poznaní historických zákonitostí.
Je možné niečo ako teória dejín?
Ľudské
dejiny sú o človeku. Ak chceme pochopiť dejiny, musíme pochopiť človeka.
Kto chce postaviť teóriu dejín, musí najprv zvládnuť teóriu človeka. Doteraz
sme sa však nezmohli ani len definíciu človeka.
Minimálne sme sa zmohli na biologickú definíciu človeka.
Áno,
ale tá nestačí. Pri ľudskej biológii sa však zastavme. Na tejto Zemi nepoznáme
nič dokonalejšie, ako je ľudský mozog. Ak by sme stratili telo
a s ním mozog, stratili by sme usporiadanosť, ktorá je výsledkom
niekoľkomiliárdročnej evolúcie. Ostal by nám len chaos nášho vnútorného sveta
čiže neusporiadanosť a plytkosť našich pocitov, myšlienok
a spomienok. Naša vnútorná usporiadanosť je chabá a zaostáva za
omnoho dokonalejšou usporiadanosťou fyzického tela. V porovnaní s usporiadanosťou
tela a hlavne mozgu sme teda riadnym chaosom. Druhou ľudskou
usporiadanosťou je kultúra, ktorá je výsledkom dlhého civilizačného vývoja.
Telo a kultúra sú náš vysoko usporiadaný trojrozmerný povrch, prvá
usporiadanosť sa prenáša geneticky a druhá civilizačne. Pominuteľná
usporiadanosť nášho telesného a kultúrneho povrchu (našej horizontály)
a z nej vyplývajúca harmónia a krása sú nutnou oporou pre nás
samotných a možným vzorom pre usporiadanie našej nepominuteľnej ale veľmi
nedokonalej podstaty, skomprimovanej do hĺbky (do vertikály) štvrtého rozmeru,
do spomínaného fraktálu našej podstaty.
Skúsme sa vrátiť k tým osobnostiam...
Uznávam
ľudí, ktorí v živote veľa dosiahli, zaujíma ma, ako sa im to podarilo, som
ochotný sa od nich čosi naučiť, ale nerobím si z nich autority. Nemám rád
závislosť. Nezávislosť patrí k najdôležitejším postojom človeka. Najhoršou
závislosťou je závislosť na ľuďoch, predovšetkým na názoroch iných ľudí. Je
horšia ako drogy a alkohol. Mentálny závislák necháva myslieť za seba
iného. Žije v tieni predkov a rôznych, živých i dávno mŕtvych
autorít, tam ustrnie a stagnuje. Najúčinnejší liek na akúkoľvek stagnáciu
je smrť. Kolobeh života a smrti zaručuje, že každá stagnácia je len
dočasná. Smrť je lokomotíva dejín.
Akým spôsobom ste sa dostali k témam, ktoré ste
spracovávali? Prečo ste napríklad začali robiť Nitrianske kniežatstvo?
Dejiny
ma zaujímali už v detstve. Mal som dva dejepisné záujmy, Slovanov
a staroveký Blízky východ. Napokon som sa rozhodol pre prvú možnosť
a v jej rámci som sa sústredil na včasnostredoveké dejiny Slovenska.
Chcel som vedieť, čo môžeme považovať za prvopočiatok Slovenska, čo je jeho
najvlastnejším historickým základom. Prišiel som na to, že to bolo Nitrianske
kniežatstvo a napísal som o tom knihu.
Naposledy ste vydali knihu „Kapitoly
z najstarších českých dejín“. Čím môžu slovenského čitateľa české dejiny
osloviť?
České
dejiny oslovujú slovenského čitateľa už len preto, že sú české. Česi sú pre
Slovákov zaujímaví. Je jedno, do akej miery majú Slováci Čechov radi alebo nie,
pozornosť zo slovenskej strany je tu vždy. Opačne to platí oveľa menej. Česi
zas venujú veľkú pozornosť Nemcom. Príčinou je určitý civilizačný posun, mierny
náskok a ten púta pozornosť. Preto knihy o českých dejinách slovenských
historikov ako aj bežných záujemcov veľmi zaujímajú. Preto Slováci
o Čechoch vedia viac ako Česi o Slovákoch.
S tým, čo ste povedali, sa núka otázka,
týkajúca sa práve tých civilizačných posunov. Nech sa pozrieme aj niekoľko
storočí dozadu, zistíme, že České krajiny boli v istom zmysle
rozvinutejšie, ako Uhorsko. Napríklad urbanizmom, či niektorými demografickými
charakteristikami, alebo hospodársky. České krajiny boli zase v stredoveku
skôr perifériou Rímsko-nemeckej ríše. Dá sa vysvetliť, prečo tento posun
existuje už stáročia napriek neustálej snahe dobiehať to, čo je na západe?
Kedysi
bol najvyspelejším európskym centrom Konštantínopol, ktorý sa v dobe sťahovania
národov ubránil barbarským útokom a pokračoval v neprerušenej
tradícii hlavného mesta Východorímskej ríše. Nástupcom Západorímskej ríše sa
stala Franská (potom Nemecká) ríša, ktorá sa snažila prevziať čo najviac
z jej civilizácie. Civilizačný náskok európskeho Východu s centrom
v Konštantínopole začal v dobe karolínskej a otonskej
ustupovať. Východ ostal centralizovaný a autoritársky strnulý, Západ bol
rozdrobený a tým aj o niečo slobodnejší a pružnejší. Európsky
Západ poznal deľbu moci medzi panovníkom a cirkvou, medzi panovníkom
a šľachtou, systém rôznych samospráv, nedotknuteľnosť súkromného
vlastníctva, právo odporu a relatívne slobodnú atmosféru miest
a univerzít. Tam pramení súčasná kultúrna, ekonomická a politická
prevaha západnej Európy nad dobiehajúcim stredom a zaostávajúcim východom
Európy. Táto civilizačná výhoda sa jedného dňa vyčerpá. Každý civilizačný
náskok je len dočasný, je pominuteľný tak ako civilizácia samotná.
Chceli by ste žiť v stredoveku?
Dnešná
Európa a predovšetkým európsky Západ vyznáva toleranciu. Tolerancia je
povolená chyba, odchýlka, odklon. Tolerancia je zvláštny prípad rezonancie.
Rezonancia je rozkmit štruktúry okolo rovnovážneho stavu, chvenie, frekvencia,
vlnenie. Platí paradox: čo sa nechveje, nie je pevné, pretože je to krehké.
A čo je krehké, to sa láme. Netolerancia, ktorú charakterizuje dogma,
uzavretosť a stagnácia, je nepružná, stvrdnutá a tým krehká. Preto
netolerantnú spoločnosť stíhajú revolučné zlomy. Tolerantná spoločnosť je
omnoho stabilnejšia, pretože jej stabilita je pružná, ľahšie znáša otrasy,
neláme sa. Toleruje rôzne odchýlky a mutácie a dáva im šancu
v slobodnom výbere. Je otvorená evolúcii. Väčšina ľudstva toleranciu
nepozná a menšina len za vysokú cenu, ktorú zaplatila náboženskými
vojnami, zvrátenými ideológiami a nacionalizmom. To je historická
skúsenosť, z ktorej sa Európania poučili. Európsky stredovek a následne
i novovek boli plné krutosti, násilia a bolesti. To čo nedokončil
náboženský fanatizmus, to dorazil nacionalizmus, najmä vo dvoch svetových
vojnách. Aj vďaka hektolitrom zdanlivo nezmyselne preliatej krvi je Európa
Európou. Dnes sa len zopár nadšencov hrá na stredovek a snívajú, že by tam
chceli žiť. Ja nie.
Prejdime k inej téme. V Českej republike
stále trvá spor o stredoeurópsky typu štátu a tzv. „privatizáciu“ 13.
storočia, pričom táto téma sa dotýka samozrejme aj Uhorska. Ako sa na tento
spor pozeráte?
Stredoeurópsky
typ včasnostredovekého štátu formulovali významní historici, ku ktorým patrí
napríklad Dušan Třeštík a Josef Žemlička. Sformulovali ho veľmi výstižne
a považovali ho za trvalý výsledok svojej práce. Ich názory však napadli
mladší historici a oni to prijali nie veľmi zmierlivo. Tento model bol ich
obľúbeným dieťaťom. A kto dá na svoje deti dopustiť? Stredoeurópsky typ
včasnostredovekého štátu jeho kritici tvrdo popierajú. Kritika
a antikritika, miestami i nevyberaná a drsná, pracujú ako veľký
mlyn. Do mlyna padá hrubé a vychádza z neho jemné. Samozrejme za cenu
bolesti. Aj takto sa zdokonaľuje teória. V konečnom dôsledku je to
užitočný spor.
Prečo podobné spory nie sú na Slovensku? Diskusií je
nepomerne menej. To tu nemáme žiaden vedecký spor ekvivalentný téme
stredoeurópskeho typu?
Slovensko
bolo dlhé stáročia vidiek vidieka. Uhorsko bolo vidiekom Európy
a Slovensko vidiekom Uhorska. Vidiecky charakter Slovenska a Slovákov
a tým aj slovenských historikov má silnú zotrvačnosť. Netreba si
z toho robiť veľkú hlavu.
Ako sa pozeráte na popularizáciu dejín?
Dobrý
historik sa nespolieha na popularizátorov. Jeho ideálom je pravda a krása
čiže pravdivý obsah a krásna forma. Historik musí svoju výpoveď poctivo
premyslieť, znova a znova sa k nej vracať, neustále ju brúsiť, aby
dostala presný a dokonale zrozumiteľný obsah a zároveň krásnu formu, ktorá
dokáže ulapiť čitateľovu pozornosť. Ak to historik nerobí, je buď babrák alebo
šlendrián. Čitateľ je pre autora jeho druhé ja. Preto, ak autor svojim
lajdáctvom škodí čitateľovi, tak vlastne ničí sám seba. Tu historikom odporúčam
do pozornosti stále aktuálnu stať Arthura Schopenhauera O spisovateľstve
a štýle, ktorá sa nachádza v 2. zväzku jeho diela Parerga
a paralipomena.
Potrebuje historik čo najviac čitateľov?
Dobrý
historik po tom vôbec netúži. Preňho platí to, čo povedal jeden starý,
vynikajúci stratég: „Na množství nehleďte!“ A pozná aj známe biblické:
„Nehádžte perly sviniam.“ Kto sa chce zapáčiť každému a nadbieha
poklesnutému vkusu kdekoho, demoluje sám seba a spoľahlivo dosiahne nízku
úroveň tých, ktorým sa podkladá. Čitateľ je pre skutočného autora, nech to znie
na prvý pohľad akokoľvek elitársky, až na druhom mieste. Je to jeho druhé ja.
Autor tvorí v prvom rade sám pre seba, teda pre svoje prvé ja, pretože
každým svojim slovom a činom tvorí sám seba. Najdôležitejším výsledkom
historikovej práce nie je teda žiadna kniha ani nič podobné, najdôležitejším
výsledkom práce historika je historik sám o sebe, čiže kvalita jeho vnútorných
postojov, uložená do fraktálu jeho bytostnej podstaty. Všetko ostatné je
pridané. A to aj počet napísaných kníh a záujem čitateľov.
Môže byť historik naozaj takýto bezstarostný?
Dobrý
historik je ako poľná ľalia. Netrápi sa nad tým, či si jeho dielo niekto
všimne. Veď ani Šalamún v celej svojej nádhere a múdrosti sa nad takýmto
niečím netrápil.
Ďakujeme
za rozhovor
Zhovárali sa Miroslav Lysý, Katarína Nádaská
a Daniela Rošková
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára